Rode linzensoep met komijn en citroen

Deze soep is een tophit en maak ik al jaren. Ik kreeg ooit het recept van vriendin Evi en ik maakte hem  voor het eerst  bij een kookactie van de studentenvereniging waar ik toen bij zat (die vereniging bestond toen net en is een mooi alternatief voor de geijkte studentenverenigingen waar ik helemaal niks mee had en heb).
De soep is snel te maken en zo lekker, dat ik hem nog steeds regelmatig maak. Als ik ziekig ben maak ik een grote pan waar ik een week mee vooruit kan. Dan krijg ik toch nog wat voedzaams binnen. Maar dat is gelukkig niet zo vaak en in rooskleuriger tijden is de soep ook goed te verteren.
Helaas heeft linzensoep niet zo'n hip imago. Het klinkt ook een beetje stoffig. Wordt gegeten door geitenwollensokkers enzo. Niet iedereen reageert heel enthousiast als ik zeg dat ik linzensoep gemaakt heb. Toch blijken de meeste mensen hem uiteindelijk heel lekker te vinden.
De soep wordt gemaakt met rode linzen. Die eigenlijk oranje zijn, maar zo worden ze nou eenmaal genoemd. Als ze gekookt zijn worden ze geel, om het nog verwarrender te maken. Maar goed, die rode linzen smaken dus prima en ze hebben een korte bereidingstijd. Handig dus en ze zijn ook nog eens heel gezond.

Ingrediënten (voor een grote pan soep, 2 tot 3 liter):

  • 4 grote of 5 kleine uien
  • 3 tot 4 teentjes knoflook
  • ongeveer 200-300 gram rode linzen, afhankelijk van hoe vol je de soep wilt hebben, tegenwoordig zelfs te koop in de meeste filialen van een onzer grootste kruideniers. 
  • groentebouillonblokje
  • komijnzaadjes
  • gedroogde, verkruimelde chilipeper (is níet hetzelfde als chilipoeder), te koop in de toko. 
  • sap van een citroen, vers! 
  • 2 liter water
  • eventueel verse koriander om te garneren
Bereidingswijze:
Snipper de uien en de knoflook. Fruit dit aan in een soeppan met een beetje olie. 
Voeg een halve theelepel chilipepers toe en twee theelepels komijnzaad. Wees voorzichtig met de chilipepers, een heel klein beetje zorgt al voor heel pittige soep. Roer dit even mee. 

Spoel de linzen af totdat ze niet of nauwelijks nog troebel water afgeven en doe ze in de pan. 
Giet hier twee liter water bij en het bouillonblokje. 
Kook de soep ongeveer twintig minuten. De linzen zijn gaar als ze gelig zijn en een beetje uit elkaar vallen. 

Maak de soep af met citroensap. Zelf naar smaak bepalen hoeveel sap. Je hoeft de citroen zelf niet eens te proeven, maar zonder het sap krijg je de soep niet op smaak. Vroeger vergat ik wel eens een citroen te kopen, dan kon ik zout toevoegen tot ik een ons woog, maar dat hielp niks. 

Heel lekker met turks brood en tapenade, roomkaas, olijven, etc etc. 



~~//~~




Reacties

Een reactie posten

Populaire posts