Tahoe met spitskool en taugé

In de koelkast stond nog tahoe. Dat moest op. Dus vroeg ik mijn receptengoeroe wat hij van tahoe zou maken. Ik vond twee recepten die me lekker leken: het Indische gerecht Tahoe Goenting en het Thaise gerecht Dau Hu Kho Nuoc Dua (Tahoe met groenten in kokossaus). Voor beide had ik niet alles in huis, dus heb ik een daarop geïnspireerd recept gemaakt.
Tahoe is overigens hetzelfde als tahu, tofu en tofoe. Het is niet hetzelfde als tohoe

Ingrediënten (voor twee personen):
  • Rijst
  • Tahoe (ik denk dat je qua hoeveelheid ongeveer 100gram per persoon aan kunt houden, net zoals bij vlees)
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 grote ui
  • 2 a 3 cm gember
  • Fijngesneden spitskool
  • Vissaus (Nam pla) evt vervangbaar door zout
  • Zoete sojasaus. Zoveel verschillende soorten te vinden...Ik gebruik A-brand. Conimex en Improba lekker in hun eigen sop gaar laten koken.
  • 200ml kokosmelk. Tegenwoordig in bijna elke AH te koop, en daar zelfs het goedkoopst. De Nutco variant dan. Tokonerds zullen dit misschien niet de beste vinden, maar ik vind het prima spul.
  • Taugé
  • 1 gedroogde lombok (spaanse peper), opengesneden en ontdaan van de pitjes.
Bereidingswijze:
Zet rijst op, liefst een droogkokende korrel, zoals basmati rijst. Spoel de rijst eerst af totdat hij bijna geen wit water meer afgeeft, en zet hem op in een klein laagje water. De diepte van het water is een klein vingerkootje boven de rijst. Zodra het water kookt zet je het vuur laag een haal je het deksel van de pan. Na ongeveer 10-15 minuten is de rijst dan droog gekookt, soms kun je dit horen doordat de rijst begint te tikken. Doe nu het deksel weer op de pan en zet de rijst van het vuur nog een kwartier weg. Nooit roeren! Zout is niet nodig omdat je een sterk gekruid gerecht erbij maakt. 

Snijd de tahoe in kleine blokjes. Bak de blokjes op hoog vuur in bijvoorbeeld een wok met wat zonnebloemolie. Bestrooi ze tijdens het bakken met een beetje zout. Als de blokjes bruinig worden kun je ze er uit scheppen en uit laten lekken.

Snijd de ui, gember en knoflook fijn. Fruit dit in dezelfde pan aan. Als het geheel begint te geuren en de uien wat glazig zijn geworden de spitskool toevoegen en even mee wokken. 

Voeg de helft van de kokosmelk toe, samen met een flinke scheut sojasaus, een beetje vissaus, de tahoe, de taugé en de gedroogde peper. Breng aan de kook en laat 8 minuten pruttelen.

Giet de laatste kokosmelk erbij en breng weer aan de kook. Even proeven of er nog iets aan de smaak veranderd moet, zo nee: opeten!

Heel lekker met een blikje Old Jamaica Ginger Beer en chocolademousse als toetje. Ofzo. 

Reacties

Populaire posts