Whole30 dieet, start 1 mei

Op 1 mei ga ik de uitdaging aan om 30 dagen lang geen granen, zuivel, suiker en peulvruchten te eten, en geen alcohol te drinken. Om eens te kijken hoe mijn lichaam daar op reageert. Ik heb al een paar jaar vage maagklachten die komen en gaan. 

Het idee van dit dieet is voedselgroepen te schrappen waar mensen vaak onbewust intolerant voor kunnen zijn. Na de dertig dagen ga je langzaam de verschillende groepen weer toevoegen aan je eetgewoontes en let je goed op hoe je lichaam hier op reageert. Als je er mee wilt afvallen, dan kan dat, maar dat is niet mijn bedoeling. Je kunt zoveel eten als je wilt, als je maar eet wat mag. 

Ik ben heel benieuwd wat het voor mij gaat doen. Ik hoop eigenlijk vooral dat mijn maag 'gereset' wordt. Een maand geen suiker eten en geen alcohol drinken lijkt me sowieso al goed om eens te doen. Een aardige uitdaging. Suiker zit bijna overal in verwerkt en als het mooi terrasjesweer is ben je snel klaar met de thee en spa rood.

Maar toch, mezelf dingen onthouden, zeker voor maar 30 dagen, daar kan ik mezelf wel in vastbijten. Ik kijk het meest op tegen het plannen en zorgen dat ik genoeg eten bij me heb. Een valkuil, vandaar alvast de planning.

Bang dat ik niet lekker kan eten ben ik niet, want er zijn enorm veel lekkere recepten te vinden. Wat steeds belangrijk is, is om veel vlees, vis, eieren en groente te eten. En ik blijf gewoon ontbijten met smoothies, maar dan met kokosmelk in plaats van yoghurt. Prima te doen dus. Alleen gezellige etentjes uit, dat kan even niet. Tenzij ze bij mijn Whole30-maatjes zijn.

~~//~~

Reacties

  1. Ben benieuwd Ditte! Ik probeer zelf ook al een tijdje te matigen met gluten en zuivel: dat bevalt prima. Alleen peulvruchten zou ik niet zo snel schrappen aangezien ik vegetariër ben.

    Uit eten gaan kan volgens mij nog steeds prima: veel restaurant hebben maaltijdsalades waar je ook kan kiezen voor glutenvrij brood of frietjes (dat mag wel toch?)

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het is een moeilijk dieet voor vegetariers, omdat je ook geen soja mag. Ik denk eigenlijk niet te doen, met wat er dan nog over blijft. Aardappels mogen ook niet (iets met nachtschade familie, weet niet waarom)...de zoete aardappel wel, die wordt mijn vriend denk ik.
    Ik ga gewoon niet uit eten, veel dingen worden alsnog in boter bereid. Het is ook geen nieuwe leefstijl, maar een experiment van 30 dagen dus dat hou ik wel vol ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts