Alicja's haverkoekjes

Deze keer koekjes van andermans deeg, namelijk van Alicja. Zij leerde me hoe je in een handomdraai koekjes kunt maken met twee basisingrediënten: haver en ei. Je vult ze dan aan met wat je maar in huis hebt en dat maakt ze zo leuk, want zo kun je eindeloos variëren. Ze kunnen hartig of zoet en helemaal naar je eigen smaak gevuld worden.




De koekjes zijn erg voedzaam door de haver en het ei en doen het perfect als ontbijt, lunch of als snelle snack na het sporten. Je bakt ze in een koekenpan, een beetje bruin, dus het zijn eigenlijk meer snacks, tussendoortjes, hapjes en niet koekjes zoals uit de oven.
Dit recept is echt een uitkomst, zo snel en makkelijk te maken!


Hoe dan?
Nou, sla een ei in een kom en doe er een paar eetlepels havervlokken (rolled oats) in. Voor 1 persoon bak je daar ongeveer drie koekjes mee (drie koekjes vullen behoorlijk).

Bedenk of je hartige of zoete koekjes wilt maken en doe er dan naar smaak ingrediënten bij.
Alicja maakte de zoete variant bijvoorbeeld met aardbeien, een schepje geraspte kokos en een beetje kaneel. Naar smaak kun je er eventueel wat suiker of honing in doen of er later bij serveren.
De hartige variant heeft mijn voorkeur en smaakt mij het best als ik terug kom van trainen. Ik eet voor training nooit zo veel want dan kom ik niet vooruit, dus heb ik nog wel zin in wat als ik thuiskom.

Deze smaakcombi is tot nu toe favoriet:
Met zalm en mozzarella
Voeg bij het ei en de haver nog twee kleine verse tomaten, een paar zongedroogde fijngehakte tomaatjes, een handvol witte (feta) kaas, een bosuitje en wat peper toe. Zout is niet nodig, door de feta en zongedroogde tomaat. Prak alles door elkaar en dan leg je in een koekenpan met wat olie kleine hoopjes deeg. Druk ze een beetje plat zodat ze van binnen ook gaar kunnen worden. Bak ze om en om op laag vuur tot de buitenkanten een beetje bruin zijn geworden en de koekjes stevig.

Vanavond probeerde ik deze combinatie: Ik mixte een halve avocado (rijp) met een ei in de blender en deed dit in een kom. Haver erbij en een hand fijngesneden gerookte zalm, stukjes mozzarella en peper. Ook hier hoeft geen zout bij, de zalm en mozzarella hebben smaak genoeg.
Deze koekjes bakte ik iets minder lang, om de zalm lekker te houden. Leuk was dat ze groen werden, door de avocado. Ze smaakten totaal anders en waren ook echt heerlijk.

Ik ben erg benieuwd naar andere combinaties, dus als je geïnspireerd bent, laat het me weten!



~~//~~ 





Reacties

Populaire posts