Niet te missen! Shiitakes

De shiitake is mijn lievelingspaddestoel. De gedroogde variant, dat wel. Want hij heeft veel meer smaak dan de verse! Daarnaast kun je gedroogde shiitakes heel lang bewaren. De paddestoelen hebben een uitgesproken smaak en zijn daarom lekker als vleesvervanger in curry's en soepen. Hij schijnt ook gezond te zijn. Shiitakes worden op hout gekweekt en vooral geïmporteerd uit China en omstreken. Ook in Nederland worden ze gekweekt, waarschijnlijk voor het verse aanbod. 

In de toko zijn verschillende merken te koop. De goedkopere soorten kosten rond de €2,50 voor 100 gram. Dat lijkt misschien veel, maar je kunt er lang mee (1 handje per gerecht is vaak genoeg) en vlees is ongeveer even duur. Er zijn zelfs luxe geschenkverpakkingen te koop.

                             

Ik week de paddestoelen in heet of kokend water. Het is het eerste wat ik doe als ik een gerecht maak waar ze in gaan. Nog voordat ik rijst opzet zorg ik dat de shii-takes in een heet badje liggen, want ze hebben even de tijd nodig om zacht te worden. Ze nemen veel water op en soms knijp ik ze even uit voordat ze in de curry gaan, zodat ze de currysaus in de pan opnemen en een extra lekkere smaak krijgen. 
            


~~//~~




Reacties

Populaire posts