Dag 5: Zon, festival en ... geen bier

Vandaag werd de vrijheid gevierd. Normaal gesproken gaat dat samen met veel bier en vet festival-eten, op een al dan niet modderig festivalterrein waar je eerst een tijdje voor mag wachten totdat je er in mag. Of je komt laat, zoals ik meestal doe. Ik kon dus meteen doorlopen. Proviand was een flesje water en een banaan, omdat dat bier en de frietjes het dieettechnisch niet zouden worden natuurlijk. Die banaan ging de toegangscontrole niet overleven zag ik bij de ingang, dus ik besloot hem maar alvast op te eten. De gepelde banaan, al half op, in mijn hand was toch nog illegaal. "De banaan mag niet mee naar binnen", zei de beveiliger. Nou ja, hij was nu toch bijna op, vooruit. Lief lachen voor een halve banaan, het is wat.

Het was gezellig, Gnucci was er en het was mooi weer. Maar er was ook de geur en aanblik van allemaal dingen die niet in mijn maag mochten maar mijn maag wel in wilden. Wat nou vrijheid. De zon ging onder, ik kreeg het koud, ik ging naar huis. Koken! 

Thuis baalde ik enorm dat ik niet gewoon even iets te snacken kon pakken om de ergste honger te stillen. Toen bedacht ik me dat ik nog pompoenpitten had. En een blik olijven zonder toevoegingen. Yes! Pompoenpitten geroosterd met zout en paprikapoeder en olijven er bij. Niet slecht. 

Als avondmaal heb ik pasta met pastasaus gemaakt. Of pasta...zoodles. Zucchini noodles. Dat zijn reepjes courgette even kort gewokt. Net zo'n vervanger als de 'bloemkoolrijst'. Wat er fijn aan is is het neutrale wat pasta en rijst ook hebben als bijgerecht. De saus was erg goed gelukt en de zoodles smaakten er goed bij. Weer een dag overleefd, op naar dag 6. 


Recept: Zoodles met aubergine-tomaten-gehaktsaus


Door de ui en aubergine goed gaar te laten sudderen krijgt de saus een lekker zoetige smaak. 
Voor een flinke pan (ongeveer 3 porties):
  • 2 uien, fijn gesnipperd
  • 3 teentjes knoflook, fijn gesnipperd
  • 1 aubergine, in blokjes
  • 400 gram biologisch rundergehakt
  • 2 wortels
  • 1 bosuitje
  • 1 blik pomodori gepelde tomaten
  • 1 blikjes geconcentreerde tomatenpuree (van 140 gram)
Fruit de ui en de knoflook aan in kokosolie. Niet op te hoog vuur. Als de uien glazig zijn het gehakt er bij doen. Rul dit, ook weer met vuur middelhoog tot laag. Deze saus krijgt veel smaak doordat alle ingrediënten de tijd gehad hebben om te garen. Kruid tijdens het bakken het gehakt met zout en peper. 

Als het gehakt en de uien gaar zijn doe je de aubergine er in porties bij. Goed blijven roeren. Als de aubergine verkleurd is (na ongeveer 10 minuten) kan je de wortel, bosui, tomaten en puree er bij doen. Doe er een half pureeblikje water bij (niet meer, dan wordt de saus te waterig en minder smaakvol) en laat vanaf nu nog een tijdje sudderen. Regelmatig roeren en goed de bodem checken op aanbranden. Na ongeveer een kwartier zou de saus wel klaar moeten zijn. Maak hem nog naar wens op smaak met zout en peper. 

Ondertussen was je de courgette en die snijd je met een aardappelschiller in dunne reepjes. Een julliennesnijder zou nog beter zijn, dan krijg je echte spaghettislierten, maar die moet je net hebben. Wok de courgette een paar minuten op hoog vuur zonder olie. 

'Zoodles


~~//~~


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts