Whole30 dag 28: Auberginecurry

Het zijn de laatste loodjes. De inspiratie is minder, ik houd mezelf zoet met kip en zoete aardappel uit de oven en auberginepastasaus met gehakt. Dat laatste is makkelijk dubbel te koken en mee te nemen. Ook mijn lunch bestaat vaak uit ei, radijs, tomaat en avocado. De ene keer met een blikje makreel, de andere keer met kipfilet. Lekker, maar niet bijzonder (meer).

Zo naar het einde kan ik dat eerste biertje al ruiken, des te moeilijker als je 's avonds lekker in de zon in het park zit, tussen allemaal mensen die wel bier drinken. Maar ik houd vol! De laatste week heb ik het idee dat mijn maag rustiger is geworden. Bijna normaal zelfs, maar nog niet helemaal zoals ik het wil. Het kan ook heel goed dat de dingen die mijn maag nog irriteren gewoon in mijn dieet zitten. Bijvoorbeeld ei, of varkensvlees. Maar dat zijn dingen die ik de komende tijd best om de beurt kan schrappen. Ik ben vooral heel benieuwd hoe de reactie op een biertje gaat zijn, omdat dat vaak mis ging.

Toch op de valreep nog even een nieuw recept. Maar geen foto's, want ik had haast. Ik heb even snel een curry gemaakt. Ik ging sporten en at geen vlees: Als ik vlees eet voor het sporten kom ik niet vooruit. Vlees verteren vreet veel energie. Die energie wil ik in mijn spieren hebben en niet in de maag.

Auberginecurry met kokosmelk

Dit ging er in (ruim voor 2 personen)

  • 2 kleine uien
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 stengel sereh (citroengras)
  • 1 rode peper
  • 2 cm verse gember, fijn gehakt
  • 1 middelgrote aubergine
  • 2 kleine puntpaprika's
  • een flinke hand gedroogde shii-takes, gebroken en geweld in heet water
  • 1 stronkje broccoli
  • 400 ml kokosmelk (smaakt niet naar kokos als curry klaar is!)
  • 2 gekookte eieren
  • halve limoen

Omdat ik in dit dieet geen granen eet en dus ook geen pasta en rijst moest ik een ander bijgerecht klaarmaken: Zoodles (zucchini noodles). Voor de zoodles gebruikte ik een halve courgette. Ik wilde eigenlijk rijst van bloemkool maken, omdat me dat een betere combi leek bij de curry, maar de supermarkt had geen bloemkool. Als je geen Whole30 dieet volgt kun je deze curry natuurlijk met gewone rijst of echte noodles eten.

Bereidingswijze


Bak eerst de fijngesneden ui en knoflook in een wok. Doe er vervolgens de in kleine blokjes gesneden aubergine en rode peper bij en laat dit goed doorbakken. De aubergine wordt het lekkerst als hij echt goed gaar is. Als de aubergine bruin is geworden doe je de andere ingrediënten er bij. 

De sereh snijd je over de lengte half in en daarna leg je er een knoop in. Zo past hij beter in je pan en door het kneuzen en insnijden komt er meer smaak uit de stengel. 
Je laat alles nu ongeveer tien minuten sudderen. Doe er naar smaak nog peper en zout doorheen en maak af met sap van een halve limoen. 

Ondertussen heb je de eieren gekookt en gepeld, en de noodles klaar gemaakt (kijk hier hoe). 
Alles kan bij elkaar gedaan worden en klaar is je super gezonde snelle curry.


Kat op dieet



~~//~~


Reacties

Populaire posts