Whole 30 dag 14...Een beetje kookmoe

De afgelopen dagen had ik even geen zin om te koken. Ik was lui, of druk en was het zat steeds al mijn eten voor te moeten bereiden en meenemen. Dus heb ik niet heel bijzonder gegeten. Liflafjes en simpele salades. Zondag heb ik nog wel even uitgepakt met mijn befaamde Indische makreel, alleen deze keer niet uit de oven maar uit de pan, omdat ik haast had. De makreel moest deze keer zonder ketjap en palmsuiker gemaakt worden en dat maakte wel uit voor de smaak. Hij was alsnog lekker, maar het originele recept is nog steeds het allerbeste.


Zelfbedachte kokosmelk-mosterdsaus


Met de pollepel van muoike Jel


Vanavond heb ik eindelijk weer de tijd genomen om uitgebreid te koken. Ik had nog veel groenten in de koelkast liggen die op moesten, waaronder bloemkool en wortels. Met de zalm die ik nog in de vriezer had leek me dat wel een mooie combinatie. Wel een beetje een droge: bloemkoolrijst met losse wortels. Normaal maak ik worteltjes altijd graag met mosterdsaus. Maar ja, dat is niet Whole30 dacht ik eerst. Of wel...met kokosmelk gemaakt! Dat heb ik dus uitgeprobeerd vanavond. Gewoon een beetje kokosmelk aan de kook brengen en daar mosterd en een beetje peper en zout doorheen roeren. Nog heel lekker ook! Kokosmelk is echt fantastisch spul, je kunt het voor zoveel dingen gebruiken.

Vorige week had ik al een zalmpakketje in de oven gemaakt. Die was lekker, alleen had ik het pakketje dichtgevouwen waardoor de knoflook werd gekookt. Dat is minder lekker dan gebakken. Deze keer heb ik het dus anders gedaan:

Zalmpakketje uit de oven


  • Bestrooi de zalm met peper en zout en leg hem op aluminiumfolie met een vers limoenblaadje eronder. 
  • Giet wat olijfolie over de zalm
  • Leg daar bovenop plakjes knoflook
  • Strooi over het geheel nog wat zout en rozemarijn
  • Vouw het aluminiumfolie omhoog als een soort bakje

De diepgevroren zalm wordt in 25 minuten (en 5 minuten grillstand) gaar en de knoflook lekker gebakken.
Naar smaak kun je nog een klein beetje citroensap over de zalm druppelen, maar dat hoeft niet per sé omdat het limoenblaadje ook al smaak afgeeft (maar niet zo'n zure smaak)




~~//~~



Reacties

Populaire posts